Οι επιτραπέζιες ελιές της χώρας μας βρίσκονται στην πρώτη θέση του πίνακα των ελληνικών προϊόντων που εξήχθησαν το 2011 στις ΗΠΑ. Οι ποσότητες κατέγραψαν αύξηση κατά 13,7% σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά. Η συνολική αξία τους έφτασε στα 99,65 εκ. δολάρια. Αυτό αναφέρουν τα στατιστικά στοιχεία του 2011, τα οποία πρόσφατα δημοσιοποιήθηκαν από το Υπουργείο Εμπορίου και τη Στατιστική Υπηρεσία των ΗΠΑ και επεξεργάστηκε το γραφείο οικονομικών και εμπορικών υποθέσεων του Γενικού Προξενείου της Ελλάδας στη Νέα Υόρκη. Γενικότερα οι ελληνικές εξαγωγές στις ΗΠΑ, καταγράφουν το 2011 άνοδο κατά 8,3%, υπερκαλύπτοντας τις απώλειες που υπέστησαν την διετία 2009-10. Συγκεκριμένα, η αξία των εξαγωγών μας το 2011 ανήλθε σε 864,7 εκ. δολάρια περίπου, έναντι 797,5 εκ. το 2010 και 840,5 εκ. το 2009. Επίσης ενδιαφέρον είναι ότι οι ελληνικές εξαγωγές είναι σημαντικά υψηλότερες σχεδόν κάθε μήνα του 2011 σε σύγκριση με τον αντίστοιχο του 2010.
Αμερικάνικη αγορά επιτραπέζιων ελιών
Το εμπορικό ισοζύγιο των ΗΠΑ σε ότι αφορά τις επιτραπέζιες ελιές είναι έντονα ελλειμματικό. Επίσης το μέγεθος της αγοράς των ΗΠΑ αυξάνεται, καθώς διευρύνεται το ενδιαφέρον του καταναλωτικού κοινού για τα οφέλη της μεσογειακής διατροφής, στην οποία πρωταγωνιστικό ρόλο έχει η ελιά. Η κατανάλωση της επιτραπέζιας ελιάς ακολουθεί αυξητική πορεία. Ο Αμερικάνος καταναλωτής έχει συνδέσει την επιτραπέζια ελιά με γευστικούς συνδυασμούς και όχι με αυτόνομη κατανάλωση. Κυρίαρχο προϊόν στην αμερικάνικη αγορά είναι η μαύρη ώριμη ελιά (black ripe olive), με τη σχετική αγορά να μοιράζεται μεταξύ της εγχώριας (56%) και της εισαγόμενης (44%) παραγωγής. Το μερίδιο αγοράς της χώρας μας στις ΗΠΑ διατηρείται διαχρονικά σταθερό, γύρω στο 20%, ενώ η αξία των εξαγωγών μας ακολουθεί αυξητική πορεία. Πάντως στα καταστήματα εστίασης η αγορά χαρακτηρίζεται από την κυριαρχία της Ισπανίας και του Μαρόκου, χώρες από τις οποίες εισάγονται πολύ μεγάλες ποσότητες τεμαχισμένης μαύρης ελιάς (ροδέλες) για χρήση σε pizza, fast food και salad bars. Μεγάλη άνοδο παρουσιάζουν και οι εισαγωγές ελιών από την Τουρκία, Αίγυπτο και της Αργεντινή. Οι χώρες αυτές έχουν κατακτήσει σημαντικό μερίδιο αγοράς, γιατί έχουν κατορθώσει να πωλούν σε τιμή ανά συσκευασία σημαντικά χαμηλότερη από τους Αμερικανούς παραγωγούς, αν και η παραγωγή τους υπολείπεται ποιοτικά της αμερικάνικης.
Ελληνικές εξαγωγές
Το 2011, για πρώτη φορά, η Ελλάδα σημείωσε εμπορικό πλεόνασμα έναντι των ΗΠΑ για τέσσερις μήνες, ενώ το διμερές εμπορικό ισοζύγιο παρέμεινε ελλειμματικό, αν και το σχετικό έλλειμμα περιορίστηκε σημαντικά, κατά το εν τρίτο σχεδόν, κλείνοντας στα 218,7 εκ. δολ. έναντι 310,2 εκ. το 2010. Η πτώση αυτή αποδίδεται κυρίως στη σημαντική αύξηση των ελληνικών εξαγωγών και κατά δεύτερο λόγο στη μείωση των εισαγωγών αμερικανικών προϊόντων στη χώρα μας, καθώς αυτή περιορίστηκε κατά μόλις 2,3% (1,083 δις έναντι 1,108 δις το 2010). Μετά τις ελιές, τα αγροτικά προϊόντα που ακολουθούν στη λίστα των εξαγωγών προς ΗΠΑ είναι τα φρέσκα ή σε απλή ψύξη ψάρια (κυρίως λαβράκι και τσιπούρα), με αξία 24,87 εκ δολάρια, που σημείωσαν άνοδο κατά 49,2% σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά, τα ελληνικά τυριά, με 22,9 εκ. δολάρια (άνοδος 9%), οι κονσέρβες ροδάκινων με αξία 19 εκ. (άνοδος 6%) και το παρθένο ελαιόλαδο με αξία 17,4 εκ. (άνοδος 2,5%).
πηγη: agrotypos.gr